Vaikų neuropsichologinė korekcija

pakaitinės ontogenezės būdu

Vedant grupinius ir individualius užsiėmimus su mokyklinio ir ikimokyklinio amžiaus vaikais taikomas pakaitinės ontogenezės metodas. Šis metodas jau daugiau kaip 10 metų plačiai ir sėkmingai naudojamas Rusijoje ir toli už jos ribų.

Jis pagrįstas idėja, kad jei vaikas dėl kokių nors priežasčių negalėjo laiku išgyventi visų klasikinių raidos etapų (pavyzdžiui, nešliaužiojo, vėlai pradėjo vaikščioti arba nuo trejų metukų valandų valandas žaisdavo kompiuterinius žaidimus, užuot klausęsis pasakų, bendravęs su tėvais arba žaidęs su bendraamžiais), būtina „sugrįžti į praeitį“ ir drauge su juo visavertiškai išgyventi visus „praleistus“ raidos etapus. Užduotys vaikui pateikiamos kuo griežčiausiai laikantis normaliai raidai būdingos tvarkos ir eiliškumo.

Daugelį vaiko raidos ypatumų galima pakoreguoti, iš naujo atgaivinus tam tikras judėjimo funkcijas. Be neuropsichologijos, programoje numatyta taikyti ir orientuotas į kūną, rytietiškas ir kitas psichotechnikas. Tai pagerina vaiko energetinį ir emocinį statusą. Užsiėmimus sudaro keli blokai: tempimo, kvėpavimo, judėjimo, akių judesių.

Priklausomai nuo vaiko amžiaus ir jo individualių savybių, pasitelkiami ir metodai, skirti kognityviniams procesams (dėmesiui, suvokimui, atminčiai, mąstymui), savireguliacijai, komunikaciniams įgūdžiams lavinti ir teigiamam savęs vertinimui ugdyti.

Mokome vaiką veikti pagal instrukciją: pirmiausia ją išdėsto užsiėmimo vadovas, paskui vaikas instrukciją pakartoja, vėliau turi papasakoti, kaip veiks. Tokiu būdu formuojama vidinė vaiko kalba, jis mokomas sudaryti veiksmų programą, kontroliuoti save. Per užsiėmimus praplečiamos adaptacinės vaiko galimybės, jis mokosi bendrauti, pradeda labiau pasitikėti savimi, geriau vertinti save ir savo gebėjimus. Programa rengiama individualiai, atsižvelgiant į kiekvieno vaiko raidos ypatumus. Šie ypatumai nustatomi atliekant vaiko neuropsichologinę diagnostiką.

Priklausomai nuo problemos, kurią norima išspręsti, sudaroma 6–9 mėnesių trukmės korekcinė programa. Užsiėmimai gali būti individualūs arba grupiniai (grupėje – 2–6 žmonės). Juos veda psichologai. Užsiėmimai rengiami 1–2 kartus per savaitę. Tėvai taip pat turi dalyvauti užsiėmimuose, kad galėtų kiekvieną dieną su vaikais įtvirtinti įgytus įgūdžius.

Pasibaigus neuropsichologinės korekcijos kursui, siekiant nustatyti, kokių rezultatų pavyko pasiekti, siūloma atlikti kartotinę neuropsichologinę diagnostiką.

 Семенович, Архипов, 1997, Семенович 2000, 2003, 2004, 2005, 2007.